Om de titel “duurste auto ter wereld” te krijgen, moet de nieuwprijs in de tientallen miljoenen lopen. Hier is de duurste top 10 ter wereld. We tellen af van plaats 10 naar de nummer 1.
Plaats 10: Lotus Evija
De Lotus Evija maakt deel uit van een nieuwe golf hypercars die ons de komende jaren zal bereiken. Wat maakt deze auto speciaal? Sommige van de snelste auto’s ter wereld zullen binnenkort elektrisch zijn. De Lotus Evija wordt echter niet alleen een van de snelste, maar vooral ook de krachtigste auto ter wereld.
Met behulp van vier elektromotoren zal de Evija in totaal 2.000 pk produceren. Dit betekent dat de sprint van nul naar 300 minder dan negen seconden zou moeten duren (ter vergelijking: de Bugatti Chiron met 1500 pk doet er 13,6 seconden over). Dankzij het laadvermogen van 350 kW zou de accu van de Lotus Evija in slechts 18 minuten volledig moeten zijn opgeladen. De prijs voor al deze superlatieven: 2 miljoen Britse pond, of ongeveer 2,25 miljoen euro.
Plaats 9: Motors Lykan Hypersport
De fabrikant W Motors, opgericht in Libanon en sinds 2013 gevestigd in Dubai, is waarschijnlijk maar bij weinig mensen bekend. Veel bioscoopbezoekers zullen de Lykan Hypersport echter kennen uit de film “Fast & Furious 7”. Daarin sprong Vin Diesel in een beroemde scène van de ene torenflat naar de andere aan het stuur van een Lykan Hypersport.
De productieversie, beperkt tot zeven exemplaren, werd onthuld op de Autosalon van Genève in 2016. De supersportwagen wordt aangedreven door een 3,8-liter biturbo boxermotor van Ruf met 790 pk. Volgens W Motors ligt de topsnelheid van de Lykan Hypersport op 385 km/u. De nieuwprijs voor de filmster was het equivalent van 2,5 miljoen euro.
Plaats 8: Pininfarina Battista jubileum
De naam Pininfarina is vooral bekend als ontwerpbedrijf. Het Italiaanse bedrijf is onder andere bekend van het ontwerp van de Maserati Gran Turismo, Bentley Azure en talloze legendarische Ferrari’s. In 2019 presenteerde Pininfarina echter zijn eerste zelfontwikkelde auto, die toepasselijk is vernoemd naar bedrijfsoprichter Battista “Pinin” Farina.
Net als de Lotus Evija is de Battista een van de nieuwe volledig elektrische hypercars. De motor- en batterijtechnologie zijn afkomstig van de Kroatische elektrische specialist Rimac. De Italiaanse hypercar levert daarmee 1.900 pk, accelereert naar 100 km/u in minder dan twee seconden en zou volgens Pininfarina meer dan 500 kilometer moeten kunnen rijden op één lading. Zelfs de basisversie van de Battista kost een indrukwekkende 2,2 miljoen euro.
Ter ere van Pininfarina’s 90e verjaardag is er echter een speciale “Anniversario”-editie geproduceerd, beperkt tot vijf exemplaren. Prijs per stuk: 2,6 miljoen euro.
Plaats 7: Gordon Murray T.50
Gordon Murray klom in de jaren 90 op naar de Olympus van de supersportwagen-ingenieurs. De Zuid-Afrikaan ontwierp de legendarische Mclaren F1, die nog steeds wordt beschouwd als een van de beste supersportauto’s aller tijden. Sindsdien heeft Murray zijn eigen bedrijf opgezet en een spirituele opvolger van de F1 ontworpen. De T.50 moet de ultieme supercar van de moderne tijd worden. Hij wordt aangedreven door een V12 die 663 pk levert en tot 12.100 toeren per minuut kan draaien. De echte troef van de T.50 is echter zijn gewicht. Het lichtgewicht weegt slechts 968 kilogram.
In de T.50 zijn talloze aerodynamische trucs toegepast om de rijdynamiek te maximaliseren. De gekste truc: aan de achterkant van de auto is een ventilator geïnstalleerd die lucht van onder de auto aanzuigt en aan de achterkant uitblaast. Hierdoor ontstaat een vacuüm en blijft de auto bij elke snelheid letterlijk aan de weg plakken. De kosten van Gordon Murray’s technische meesterwerk: 2,65 miljoen euro.
Plaats 6: Mercedes-AMG One
“Van de autosport naar de weg” – zo adverteren fabrikanten vaak met technische innovaties in hun modellen die oorspronkelijk uit de autosport komen. Voor geen enkele auto is deze zin zo waar als voor de Mercedes-AMG One. De hypercar, die vanaf 2020 aan de eerste kopers wordt geleverd, neemt de volledige aandrijflijn van de Formule 1-racewagen van Mercedes over. Dat betekent een systeemvermogen van 1.054 pk en een (begrensde) topsnelheid van 11.000 toeren per minuut.
Met behulp van Formule 1-technologie moet de AMG One in minder dan elf seconden naar 300 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt meer dan 300 km/u. Dankzij in totaal vier elektromotoren moet de AMG One ook 25 kilometer puur elektrisch kunnen afleggen. Er worden slechts 125 exemplaren van de hybride hypercar gebouwd, die allemaal al voor de start van de productie zijn verkocht. De prijs: een indrukwekkende 2,7 miljoen euro.
Plaats 5: Koeigsegg Jesko
Koenigsegg is een kleine Zweedse fabrikant die met zijn hyperauto’s al lange tijd de gevestigde fabrikanten het vuur aan de schenen legt. Met de Agera RS, de voorganger van de Jesko, hebben de Zweden zelfs de kroon voor de snelste auto ter wereld gewonnen. Bugatti heroverde de titel in 2019 voordat Shelby Supercars langs kwam. De Jesko is nu klaar om Koenigsegg terug aan de top te brengen. Geavanceerde aerodynamica en een 5,0-liter V8 met 1.600 pk zorgen daarvoor.
Met de Jesko Absolut heeft de Zweedse fabrikant zelfs een auto gelanceerd die alleen is geoptimaliseerd voor de maximale topsnelheid. De prijs van het speciale model is nog niet bekend – maar zelfs de “normale” Jesko is geen koopje. De prijs voor de Zweedse hypercar is 2,8 miljoen euro.
Plaats 4: Aston Martin Valkyrie
Naast Mercedes is ook een tweede Formule 1-team betrokken bij een hypercar. Red Bull ontwerper en constructeur Adrian Newey heeft de Aston Martin Valkyrie ontworpen, die rechtstreeks concurreert met de AMG One van Mercedes. Maar in plaats van een complete Formule 1-aandrijflijn zoals in de Mercedes, heeft Aston Martin gekozen voor een traditionele V12-motor. Deze is afkomstig van Cosworth en levert meer dan 1.000 pk. Samen met een elektromotor resulteert dit in een systeemvermogen van een indrukwekkende 1.176 pk.
De topsnelheid van de Valkyrie wordt verwacht boven de 400 km/u te liggen. Toch zou de hypercar volledig geschikt moeten zijn voor dagelijks gebruik. Naast de standaard Valkyrie zullen 25 van de 175 auto’s worden omgebouwd tot de “AMR Pro” raceversie. Deze zou een zijdelingse versnelling van 3,3 g in bochten bereiken (ter vergelijking: een Porsche 911 GT3 RS haalt 1,75 g). De prijs voor deze ongelooflijke prestaties en rijdynamiek: 3 miljoen euro.
Plaats 3: Lamborghini Sián
De dames en heren van Lamborghini staan erom bekend ongelooflijk mooie en krachtige auto’s te bouwen. Dus als een auto de titel “krachtigste Lamborghini” draagt, moet dat wel iets betekenen. De Sián is ook de eerste Lamborghini met hybride-aandrijving. Dankzij een 6,5-liter V12 en een extra elektromotor levert de Italiaanse racer 819 pk. Het ontwerp van de Sián is gebaseerd op de legendarische Countach en Lamborghini’s “Terzo Millenio”-concept.
In totaal zijn er slechts 63 Siáns gebouwd, ter ere van de oprichting van Lamborghini in 1963. In 2020 voegden de Italianen daar de Sián Roadster aan toe, waarvan er slechts 19 zijn gebouwd. De stukprijs voor zoveel exclusiviteit: meer dan 3 miljoen euro.
Plaats 2: Bugatti Centodieci
Als we deze lijst niet hadden beperkt tot één auto per fabrikant, zou meer dan de helft van de plaatsen zijn ingenomen door Bugatti’s. De Chiron alleen al kost 2,4 miljoen euro. Speciale modellen zoals de Chiron Pur Sport, de Bugatti Divo of talloze aangepaste modellen voor speciale klanten zijn nog duurder. Met 11 miljoen euro is de duurste Bugatti “La Voiture Noire”. Maar omdat dit een one-off is die speciaal voor een verzamelaar is gemaakt en niet in serie is geproduceerd, komt hij niet in aanmerking voor onze lijst. De duurste in serie geproduceerde Bugatti is echter maar een fractie goedkoper.
De Bugatti Centodieci is een eerbetoon aan de EB 110, een supersportwagen die Bugatti in de jaren 90 produceerde. Niet voor niets is “Centodieci” Italiaans voor 110. Visueel citeert de hypercar talloze details uit het ontwerp van zijn spirituele voorganger. Technisch gezien is hij echter gebaseerd op de Bugatti Chiron. De W16-motor in de Centodieci levert een gigantische 1.600 pk en zorgt voor een snelle acceleratie en een (gecontroleerde) topsnelheid van 380 km/u. Bugatti is van plan om slechts tien van deze exclusieve auto’s te bouwen. Eenheidsprijs: 9,5 miljoen euro.
Plaats 1: Pagani Zonda HP Barchetta
De duurste auto ter wereld is de Pagani Zonda HP Barchetta met een nieuw prijskaartje van maar liefst 15 miljoen euro. Met slechts drie exemplaren is het speciale model niet alleen de duurste, maar ook een van de meest exclusieve auto’s ter wereld. Er zijn slechts twee Barchetta’s verkocht, de derde is bewaard door oprichter Horacio Pagani zelf.
De Zonda HP Barchetta wordt aangedreven door een door AMG gebouwde V12 met 800 pk. De speciale editie heeft ook een speciale carbon carrosserie die de helft van de achterwielen bedekt. De voorruit en zijruiten zijn ingekort en er is geen dak. Maar met een aankoopprijs van 15 miljoen euro zullen de drie exemplaren waarschijnlijk toch niet veel tijd buiten doorbrengen.