Er zijn nog wel sporten waar het weer een belangrijke factor is. Maar in de autosport is dat een van de belangrijkste criteria die het verloop van een wedstrijd bepalen. Kijk zelf maar hoe je rijstijl zal veranderen bij plotse hevige regenval. Je moet dan ook geen genie zijn om te beseffen dat dit aan snelheden van meer dan 300 km/h tijdens een F1 Grand Prix nog extra doortikt.
We zetten in deze blog de factoren op een rij waarop het weer een invloed heeft bij een wedstrijd. Hou dit lijstje bij, het zal je helpen om beter overwogen aan F1 gokken te doen. Je zult meer kans hebben op winst.
De expertise van de coureurs
Net zoals op de baan, zijn er Formule 1 piloten die beter op droog wegdek presteren. Anderen scoren bovengemiddeld als het regent. Onze eigen Max Verstappen staat zijn mannetje in het regenweer. Maar het was toch Ayrton Senna die de Rain Master genoemd werd. De winnaar voorspellen is helemaal anders bij nat dan bij droog weer. Je eigen research doen is de boodschap.
Er zijn heel wat veranderingen in het rijgedrag van coureurs op droog of nat wegdek:
- Verandering van de ideale lijn: F1 rijders volgen een ideale lijn op een circuit om de beste prestaties te halen. Die lijn verandert vaak bij regenweer.
- Langere remafstanden: Rembeheersing is belangrijk als je met die snelheden op niet meer dan een handbreedte van elkaar rijdt. Coureurs die hierin bedreven zijn rijden beter op een nat wegdek.
- Beheersing van het gaspedaal: Dit staat in direct verband met het remmen. Maar het zijn twee verschillende technieken. Het is pas als ze perfect gecombineerd worden dat de coureur hier zijn voordeel haalt.
- Reactievermogen van de coureurs: de zichtbaarheid bij regenval is veel minder dan bij droog weer. Er moet daarom nog alerter gereageerd worden op allerlei situaties. Het gaat hier om fracties van seconden. Maar die maken wel het verschil tussen winst of verlies.
- De mentale kracht van de renner: Rijden op een nat wegdek vraagt een zeer hoge concentratie. Een concentratie die al boven het normale is bij een droog circuit. De vermoeidheid kan vlugger toeslaan en verkeerde beslissingen kunnen genomen worden.
- De balans tussen durf en onverantwoord risico: Bij een droge F1 wedstrijd worden soms al bloedstollende risico’s genomen. Ook hier is onze eigen Max een haantje-de-voorste. Maar als de balans tussen durf en verantwoorde beslissing verstoort is, kan dat voor rampen zorgen.
Het aantal pitstops en de bandenwissels
Zeker bij weersveranderingen tijdens de wedstrijd kunnen en meer pitsstops nodig zijn. De eerste gok van de verschillende renstallen is de bandenkeuze bij de start. Weersvoorspellingen zijn niet altijd accuraat. Die voorspelde regenbui komt misschien wel vlak na de race.
Verandert het weer toch, zullen zij die de verkeerde keuze maakten bij de start vlugger de pit in moeten. Dat kan kostelijke seconden en plaatsen in het klassement kosten. Hier zal een goede communicatie tussen coureur en renstal van belang zijn om de juiste beslissingen te nemen.
Technische kennis
Zowel de coureurs als de leden van het technisch team moeten perfect op de hoogte zijn van wat de technische aspecten zijn bij regenweer. De verandering in aerodynamica, de grip op het wegdek, het brandstofverbruik en dergelijke.
Plaats je weddenschap bij regen doordacht
Er zijn veel factoren die een F1 wedstrijd beïnvloeden als het regent. Het kan de verwachte voorspellingen door elkaar schudden. Renners met lagere odds krijgen meer kans, en favorieten kunnen een deel van hun kansen verliezen.
Doe daarom je onderzoek naar wat de verwachtingen van het weer zijn. Kijk welke renners zich de afgelopen tijd het beste profileerden op een nat wegdek. Alleen dan kun je een gok wagen die meer kans op winst biedt.