Drie grote belangenclubs van de autobranche zijn het belastingstelsel rond auto’s nu echt zat. De ANWB, BOVAG en RAI hekelen gezamenlijk in een groot interview in De Telegraaf het huidige systeem van autobelastingen.
Het collectief stelt dat het huidige systeem autobelastingen averechts werkt en vergroening van wagenpark niet stimuleert maar juist tegenwerkt. BOVAG-voorzitter Han ten Broeke verwoord dat zo: “Aan de ene kant heeft de overheid torenhoge ambities als het gaat om vergroening en klimaat, aan de andere kant zet de overheid er de rem op. Alsof je gas geeft en remt tegelijk. Iedereen weet dat dat niet goed gaat” aldus de BOVAG-voorman. Nieuwe auto’s worden al met al te duur is de concensus binnen het collectief.
Nederland op niveau van Albanië
Daardoor wordt ons wagenpark ouder en ouder. Steven van Eijck voorzitter van de RAI vereniging daarover in De Telegraaf: “Inmiddels hebben we in Europa een van de oudste (gemiddelde auto is nu 11 jaar oud, red.) wagenparken, we zitten op het niveau van Albanië. Maar nieuwe auto’s worden zo duur dat niemand een nieuwe auto koopt”. zegt Van Eijck. Behalve de autobelastingen zorgt ook de coronacrisis ervoor dat de autobranche op een dieptepunt afstevent qua registraties van nieuwe auto’s berichten we eerder. De verwachting is dat de teller aan het eind van dit jaar blijft steken op zo’n 350.000 autoregistraties. Dat zou een daling van zo’n 20% betekenen ten opzichte van de registraties in 2019.
Ook kleine auto’s weer fors duurder
Bij het artikel in De Telegraaf staat een tabel met autoprijzen waarin pijnlijk zichtbaar wordt dat zelfs de kleintjes fors gepakt worden. Zo gaat de bpm op een Volkswagen Up! 1.0 volgend jaar maar liefst 35 procent duurder worden en ook een Toyota Aygo zal 29 procent in prijs stijgen. Maar ook bescheiden auto’s in het C-segment zoals de Golf en Astra zullen rond de 30 procent meer gaan kosten.” Onwenselijk vindt Ten Broeke: “Met name kleine auto’s worden alweer fors duurder begin volgend jaar. Wij vinden dat iedereen zijn groene steentje moet kunnen bijdragen”.
Autobelasting moeten op de schop
De autobelastingen moet daarom dringend op de schop vinden de verenigingen. Het kabinet moet opnieuw kijken naar de diverse BPM-verhogingen. De invoering van de WLTP die toch prijsverhogingen veroorzaakte is een voorbeeld. Het totale overheidsbeleid aangaande autobelasting en milieu noemt het collectief inmiddels ‘de fictieve autonome vergroening’. Zo zijn de verzamelde brancheverenigingen ook van mening dat “de jaarschotten uit de subsidieregeling” voor particulieren die een EV willen kopen moeten worden gehaald. Deze regeling gaat nu weer voor een jaar op slot terwijl er wel vraag is, en de auto’s zijn er ook. Het branchecollectief wil voorkomen dat volgend jaar weer alleen de zakelijk rijder en niet de particulier kan profiteren van wat ze ‘EV-douceurtjes’ noemen.
Aanpassingen gewenst
Behalve kritiek hebben de verenigingen met al hun expertise ook adviezen en ideeën om de negatieve spiraal te doorbreken. Zo moeten we volgens het collectief stoppen met het criminaliseren van de moderne diesel. Deze kan juist een positieve milieubijdrage leveren terwijl we van de oudste meest vervuilende diesels juist versneld afscheid kunnen nemen. Ten Broeke van de BOVAG daarover: “De overheid moet ook werk maken van een slimme sloopregeling voor de oudste diesels. Ten eerste omdat je daarmee heel snel het minst schone deel van het wagenpark opschoont, maar ook omdat daarmee de gewenste doorstroming en dus vergroening van de automarkt op gang komt. En we dragen een steentje bij aan het bestrijden van de stikstofproblematiek, zodat Nederland weer kan gaan bouwen aan huizen en wegen.”
Politiek debat
Wat de politiek met al deze kritiek en suggesties gaat doen, is afwachten want vanavond zal er in het Algemeen Overleg (AO) Autobelastingen in de Tweede Kamer over deze onderwerpen worden gedebatteerd.