Dat de autowereld snel minder CO2 moet gaan uitstoten, weten we al. Het Verenigd Koninkrijk gaat echter wel heel ver, en wil de verbrandingsmotor al in 2030 de das om doen.
Dat meldt The Guardian op basis van onderschepte informatie. De krant stelt dat premier Boris Johnson deze herfst gaat aankondigen dat de Britten in 2030 geen verbrandingsmotor, of het nu een benzine- of dieselmotor is, meer kan aanschaffen.
Vervroegde plannen
Drie jaar geleden werd al duidelijk dat Groot-Brittanië zich als doel stelde om in 2040 géén nieuwe verbrandingsmotoren meer toe te laten. De Britse krant laat weten dat die plannen nu met maar liefst tien jaar zijn vervroegd. Het oorspronkelijke plan was om dat nieuws deze week al te brengen. Door de corona-pandemie heeft de overheid echter besloten om de mededeling iets op te schuiven.
Dat de doelstelling van 2040 wordt vervroegd, is geen verrassing. Eerder dit jaar stelde Grant Shapps, de secretaris van Transport, al dat zoiets ook al in 2035 of in 2032 kon worden besloten. En wie denkt dat het hier alleen om puur oliegestookte krachtbronnen gaat, heeft het mis. In het plan zijn namelijk ook hybride- en plug-in hybride-modellen meegenomen. Auto’s die gebruikmaken van zowel een verbrandings- als elektromotor, zijn dus ook niet meer welkom als het plan wordt ingevoerd.
Infrastructuur
Zoals te verwachten kwam er al veel commentaar op deze plannen. Tegenstanders benoemden eerder al het publieke laadnetwerk in het land, dat volgens hen simpelweg niet aan de vraag van elektrische auto’s kan voldoen. Dat is een probleem dat, volgens de documenten die The Guardian heeft onderschept, wordt opgelost. De infrastructuur is volgens de overheid in 2o30 klaar voor de massale komst van de elektrische auto.
Waarom wil Groot-Brittanië de doelen die het voor 2040 stelde dan zo graag vervroegen? Begin vorig jaar kreeg de overheid namelijk commentaar op de plannen van de Committee on Climate Change. Zij stelde dat het jaar 2040 niet vroeg genoeg was om de grotere CO2-doelstellingen, waaronder die uit het akkoord van Parijs, te behalen.
Publiek laadplatform
De overheid besloot op basis van die uitspraak flink te investeren in de laad-infrastructuur van het land. Ook wil het geld gaan investeren in een publiek laadplatform, dat geïntegreerd kan worden in navigatiesystemen van auto’s. Dat alles moet het voor de Britten aantrekkelijker te maken om over te stappen op een elektrische auto.
Of de plannen echt door worden gedrukt, is nog even afwachten. De overheid spreekt in de onderschepte documenten wel over een ‘ambiteus maar haalbaar plan’. Het betekent overigens niet dat de verbrandingsmotor helemaal wordt verboden: op de tweedehands markt blijft de ICE geoorloofd.