Het kabinet heeft besloten het subsidieloket voor nieuwe elektrische auto’s zo snel mogelijk te sluiten. De subsidiepot van 10 miljoen euro voor 2020 was al een tijd leeg. Nu komt er ook een eind aan de ‘doorschuifregeling’.
De doorschuifregeling is er tot nu toe voor eerder gedane aanvragen. Die zouden dan in januari 2021 behandeld gaan worden. Waar eerder de aanvragen dus uitgesteld werden, worden ze nu tot 1 januari geweigerd. Het gaat hier om 2.000 euro (tweedehands EV) of 4.000 euro (nieuwe EV) aan subsidie.
Potje 2021
“We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden”, laat BOVAG-voorzitter Hans ten Broeke weten. Volgens hem is het huidige beleid slecht voor het consumentenvertrouwen en het vertrouwen in de overheid.
Subsidie bingo
RAI Vereniging en BOVAG zeggen verbijsterd te zijn over het Kabinetsbesluit dat op korte termijn het subsidieloket sluit. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck heeft daar geen goed woord voor over: “Deze subsidie-bingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden gekomen. Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt.” Volgens van Eijck zijn de automobilisten de dupe van het beleid en staat dit “haaks op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.”
Beter benutten
Volgens BOVAG en RAI Vereniging kan de overheid de budgetten beter benutten. Door het huidige beleid kan het zo zijn dat er EV-subsidiegeld voor andere categorieën weer terugvloeit naar de algemene middelen van de overheid. Zo is het bijvoorbeeld de vraag of de subsidie voor nieuwe bestelbussen of tweedehandse EV’s wel helemaal opgemaakt gaat worden.
Ook het beter spreiden van subsidie kan tekorten voorkomen. Bij leaseauto’s krijg je nu in een keer het hele bedrag. Beide instanties stellen voor de 4.000 euro in zo’n geval te verspreiden over de contractduur om zo de impact van één auto op de subsidiepot de minimaliseren.