De waterpomp perst de koelvloeistof van de radiateur door het koelvloeistofsysteem naar de motor en vervolgens weer terug naar de radiateur. Dankzij dit proces wordt de warmte die het koelmiddel van de motor heeft opgenomen, overgedragen aan de lucht bij de radiateur. Een waterpomp is hierbij onmisbaar, omdat anders de koelvloeistof dan gewoon in het systeem blijft zitten. Om te voorkomen dat de motor oververhit raakt, is een goede werking van de waterpomp nodig. Een oververhitte motor kan ernstige motorschade en hoge kosten tot gevolg hebben.
Er zijn meerdere soorten waterpompen: elektrisch, met een ketting of een riem aangedreven. Behalve dat er verschillende soorten aandrijvingen zijn, worden ook voor de behuizingen diverse materialen gebruikt: aluminium, staal, gietijzer of kunststof.
Hoe weet ik dat de waterpomp van de auto defect is
Eén van de aanwijzingen dat de waterpomp niet goed werkt, is het branden van het motorlampje op het dashboard. Hoewel er meerdere redenen zijn waarom het waarschuwingslampje gaat branden, is het verstandig te kijken of er meer aanwijzingen zijn of de waterpomp daadwerkelijk defect is.
Het is niet moeilijk om vast te stellen of de waterpomp kapot is. Dit zijn de symptomen waar je op moet letten:
Lekkage van koelvloeistof – Er bevinden zich diverse pakkingen in de waterpomp die op den duur beschadigd of versleten kunnen raken. Als gevolg hiervan kan er koelvloeistof lekken en onder uw auto druppelen. Ligt er onder het midden van het voertuig koelvloeistof (meestal groene of rode vloeistof), dan moet de waterpomp worden gecontroleerd.
Oververhitte motor – De hoofdfunctie van een waterpomp is het doorstromen van koelvloeistof door de motor waardoor deze afkoelt. Wanneer de waterpomp dit niet doet, kan de motor oververhit raken. Wat ook de oorzaak is, dit probleem leidt onder meer tot kapotte cilinderkoppen, doorgebrande zuigers en kapotte koppakkingen.
Stoom van onder de motorkap – Mocht er tijdens het rijden of stilstaan stoom van onder de motorkap komen, dan is de motor oververhit. De motor behoudt een constante temperatuur als de waterpomp naar behoren werkt en koelvloeistof levert aan een werkende radiateur. Zodra er stoom onder de motorkap vandaan komt, moet u zich naar een veilige plek begeven en zo snel mogelijk contact opnemen met een monteur. In geen geval met een auto blijven rijden waarvan de motor oververhit is.Info over waterpomp is overgenomen van Autodoc.be
Hoge piepende geluiden – Bij problemen met de poelie treedt vaak een hoog geluid op aan de voorzijde van de auto. Dit wordt veroorzaakt doordat een verzwakte poelie een fluitend geluid met een tamelijk hoge toon kan maken als de waterpomp eraan trekt. Vaak komt dit door een foutieve montage van de poelie of een probleem met de lagers in de pomp. Zodra de lagers in de pomp verslijten, is de enige oplossing de waterpomp te vervangen.
Roest en corrosie – Verontreinigde koelvloeistof veroorzaakt roestvorming aan de waaierschoepen. Bovendien ontstaat er roest als de drukplug niet goed is en er luchtbelletjes ontstaan. De waterpomp is dan niet meer in staat om de koelvloeistof te verplaatsen, waardoor alle onderdelen van het koelsysteem extra schade oplopen en de automotor helemaal kan beschadigen. Vandaar dat er meteen aandacht aan moet worden besteed
Openingen of lekkages – In de waterpomp zijn openingen te zien doordat er zich bellen vormen bij de koelvloeistofinlaat van de pomp. Als de druk stijgt, imploderen de bellen en veroorzaken ze schade. Op den duur zullen de buitenste afdichtingen kapot gaan. Zijn er dus sporen van lekkage aan de droge kant van de waterpomp, dan kunnen er openingen in de pomp zitten en moet deze worden vervangen.Info over waterpomp is overgenomen van nl.wikihow.com
Het vervangen van de waterpomp
Zodra er sprake is van defecten aan de waterpomp, moet deze zo spoedig mogelijk vervangen worden om hoge kosten in verband met schade aan de motor te voorkomen. Ondanks dat de waterpomp een levensduur heeft van 100.000 tot 120.000 kilometer kunnen er altijd redenen zijn waarom deze vroegtijdig stuk gaat. Omdat de reparatie veel werk met zich meebrengt, is het verstandig om naar een autogarage te gaan. De prijs van het vervangen van de waterpomp van de auto varieert van € 350 tot € 700. De hoogte van het bedrag dat in rekening wordt gebracht, wordt bepaald door de locatie van het onderdeel en het automerk.