belgische automerken

Bekende Belgische Automerken

Chocolade, Belgische friet, bier en wafels, allemaal échte Belgische producten. Hoe zit het met Belgische auto’s? In Belgie zijn luxe bolides erg populair. Er komen veel auto’s uit Frankrijk, maar hoe zit het met de echte Belgische automerken? Welke merken zijn er en welke zijn bekend? Wij zetten ze op een rij!

Auto’s in Belgie

Op 1 augustus 2020 telt België 5.889.210 personenwagens op de weg. Wagens die op diesel rijden lijken elk jaar een beetje meer te verdwijnen en worden langzaam vervangen door elektrische wagens. In België is de uitstoot verminderen dan ook nummer 1 op de agenda van de overheid. Uit een onderzoek van het Britse Eco Experts naar het land met de meeste uitstoot van 25 Europese landen, stond België op nummer 15. Een goede kans dus voor Belgische automerken die elektrische wagens produceren.

Belgie een écht autoland

Aan het begin van de 20e eeuw kon je de Belgische automerken niet op twee handen tellen. Jaren lang stond België bekend om zijn bijzondere luxeauto’s. Helaas zorgden de Wereldoorlogen en de  crisis van de jaren 20 ervoor dat veel merken het niet hebben overleefd. Wat zijn die Belgische automerken dan? Hieronder een lijst van bekende Belgische automerken.

Minerva

Het automerk Minerva, opgericht in 1897, is een van de oudste automerken van Belgie. Het bedrijf is opgericht door Sylvian de Jong, geboren in Amsterdam. Hij richtte Minerva op in Antwerpen en begon eerst met de productie van fietsen en motorfietsen. Later gingen ze ook auto’s produceren. Het bedrijf beleefde zijn hoogtepunt in de jaren twintig en dertig met zeer luxueuze modellen. Minerva was producent van grote en luxe bolides, vergelijkbaar met de wagens van Rolls-Royce. Omdat de wagens zo mooi en bijzonder waren, wilden veel koningen en filmsterren dit merk als vervoersmiddel. Helaas bestaat dit merk inmiddels niet meer. Desondanks is het merk nog steeds erg populair onder veel kenners die op zoek zijn naar klassieke wagens. Al lange tijd wordt er gespeculeerd over een comeback van Minerva met een hybride supersportwagen die de JM Brabazon moet gaan heten. Het is echter nog steeds niet duidelijk met welk geld en hoe deze 400 km/u gaande auto gefabriceerd zal worden.

Imperia

Het is erg interessant om even naar het verleden van dit interessante automerk te kijken. Imperia is een Belgisch automerk opgericht in 1904 in Luik. In de jaren twintig en dertig bloeide dit bedrijf op met sportieve succes. Hierdoor hebben ze een mooie naam opgebouwd in het circuit. Het merk is 50 jaar uit beeld verdwenen, maar kreeg uiteindelijk een nieuw leven door de Luikse Universiteit. Ze kwamen terug met de Imperia GT Hybrid. Deze zuinige elektrische auto kan een topsnelheid van 216 km/u behalen. Helaas heeft het bedrijf het door financiële problemen niet gehaald. In 2016 zijn ze failliet verklaard. Een gemis voor de Belgische automarkt.  

Apal

In 1961 richtte Edmond Pery het belgische automerk Apal (Application en Polyester Armé Liège) op in de regio Luik. Deze producent van compacte sportwagens heeft compacte bolides gemaakt met het chassis van de Volkswagen Kever. De wagens die Apal bouwde, hadden wel wat weg van de Porsche modellen. In 1981 bracht Apal de Speedser op de markt. Dit model was eigenlijk een replica van de Porsche 356 Speedster. Ongeveer 150 exemplaren werden gebouwd tussen 1961 en 1965. In 1998 stopten ze met het produceren van deze modellen. Helaas kwam hiermee ook een einde aan het produceren van andere wagens.

Gillet

Tony Gillet is een bekende autoracer ui Namen. In 1992 richtte hij het Belgische automerk Gillet op. Hij werd officiële invoerder van de Donkervoort en in 1994 werd de eerste auto in productie gebracht, de Vertigo. De Vertigo is niet zomaar een auto. Lange tijd heeft deze auto het record van de snelste acceleratie van 0 naar 100 km/u ter wereld. De Vertigo is drievoudig kampioen in de FIA GT. Inmiddels is er een nieuwere versie van de Vertigo op de markt.  De nieuwe Vertigo is financieel toegankelijker dan de andere modellen die Gillet in productie heeft. Deze supercar kan op aanvraag van de klant worden aangepast.

FN

Fabrique Nationale de Herstal (FN) is een producent van vuurwapens. Naast wapens produceert FN ook motorfietsen, automobielen en vrachtwagens. Rond 1900 begonnen ze hiermee. Ze maken elegante limousines, maar ook sportwagens.

Excelsior

Ook dit is een prachtig Belgisch automerk dat het helaas niet heeft gehaald. Vanaf 1911 hebben deze auto’s een betrouwbare reputatie opgebouwd. Zelfs de Belgische koninklijk familie had er eentje. Helaas betekende de concurrentie van de Amerikaanse geïmporteerde auto’s het einde van het bedrijf.

Ecar

België heeft ook een 100% elektrisch automerk. Omdat België de uitstoot moet verminderen, is dit merk opgericht. Ze willen de impact op het milieu zoveel mogelijk beperken. In 2008 zijn ze begonnen met het produceren van volledig elektrische voertuigen. Deze voertuigen zijn zowel voor particulieren als voor zakelijk gebruik. De verschillende modellen zijn Cargo 321, Pick Up 321, Buggy 312, Roadster 332, Urban 334 en Urban 333.

Welke buitenlandse merken zijn populair?

België heeft dus een aantal eigen automerken, maar dit zijn voor supercars. Op de Belgische wegen zijn dus voornamelijk buitenlandse automerken te vinden. De populairste automerken onder de Belgen zijn als volgt:

Top 10 van Belgische automerken in 2019 

1. Volkswagen: 53.106 inschrijvingen

2. Renault: 48.410 inschrijvingen

3. Peugeot: 42.832 inschrijvingen

4. Mercedes: 37.938 inschrijvingen

5. BMW: 36.632 inschrijvingen

6. Opel: 31.200 inschrijvingen

7. Audi: 31.183 inschrijvingen

8. Citroën: 27.476 inschrijvingen

9. Ford: 24.075 inschrijvingen

10. Dacia: 21.802 inschrijvingen