distributieriem

Distributieriem vervangen kosten & alles wat je moet weten

Een distributieriem is een essentieel onderdeel van je auto en deze moet ook tijdig vervagen worden. Hoeveel kost een nieuwe distributieriem en wat moet je weten?

Wat is een distributieriem?

Heb je een eigen auto en heb je nog nooit van een distributieriem gehoord? Dan is het waarschijnlijk al hoog tijd dat hij bij jouw auto vervangen moet worden. De distributieriem is een getande riem die in moderne verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen, die zich doorgaans onder de cilinderkop bevinden. Ook niet elke auto heeft een distributieriem. Bepaalde merken gebruiken een ketting of tandwielen. Een distributieriem maakt minder geluid in de auto en hij is ook lichter van gewicht.

Een groot nadeel van de distributieriem is dat hij regelmatig moet worden vervangen. De rijm is moet hard werken en loopt snel slijtage op, waardoor hij zou kunnen breken. Als dat gebeurt, kunnen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en ernstig beschadigen. Dat heeft zeer prijzige reparaties tot zijn gevolg. Je kan dus beter dat probleem voorkomen en op tijd je distributieriem vervangen. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van ongeveer 60.000 tot 120.000 kilometer of een aantal jaar. Daarbij is de afgelegde weg doorslaggevend bij het vervangen van de riem. Ook bij extreme weersomstandigheden of wanneer zware prestaties van het voertuig worden gevraagd kan deze tijd inlopen en moet de riem eerder worden vervangen.

De distributieriem

Een cruciaal onderdeel van de motor is de distributieriem. Deze distributieriem drijft onderdelen aan in de motor die ontzettend snel kunnen beschadigen. Als er een afwijking ontstaat in het bewegen van deze onderdelen, kunnen ze al beschadigen. Daarom is het erg belangrijk dat je deze riem tijdig laat vervangen. Het tijdstip bepalen waarom je deze riem moet vervangen is echter lastig te bepalen. Er kan wel een grove schattig gedaan worden, gebaseerd op het aantal gereden kilometers, maar dat is niet het enige wat meetelt.

Wanneer de riem vervangen moet worden, is te vinden in het onderhoudsschema van je auto. Bij veel auto’s is dat te vinden in de documentatie die bij de auto geleverd wordt. De documentatie kan nog wel eens verloren gaan of niet helemaal meer compleet zijn als de auto vaker van eigenaar is gewisseld. Let er dus altijd op dat de documentatie in ieder geval van de afgelopen jaren bij de auto zit als je die over koopt van iemand anders. Ook kan je je auto even googelen. Typ het merk, type en bouwjaar van je auto in en voeg ‘wanneer distributieriem vervangen’ toe.

Prijs nieuwe distributieriem

Een distributieriem vervangen brengt altijd kosten met zich mee en meestal zijn die aardig prijzig. Je kan er zo 500 euro aan kwijt zijn. Bij veel auto’s kost het vervangen van de distributieriem namelijk aardig wat tijd. Daarnaast moet vaak de motor ook verwijderd worden voordat monteurs bij de distributieriem kunnen. Ook het vervangen van de distributieriem is een nauwkeurig klusje en daar wordt niet te licht over gedaan. Een goede garage laat het ook niet alleen bij de distributieriem. Als de hele klus dan toch gedaan moet worden, kan het ook maar beter goed. Ze vervangen ook vaak de spanrol en de eventuele geleidrollen. Zo kan de nieuwe distributieriem in ieder geval zijn werk goed doen totdat deze opnieuw vervangen moet worden. Daarnaast wordt er ook nog gekeken naar de waterpomp en of deze ook vervangen moet worden ja of nee.

Dit zijn allemaal onderdelen die er voor zorgen dat de distributieriem zijn werk goed kan doen. Stuk voor stuk zijn deze onderdelen onderhevig aan slijtage en die kunnen de levensduur van de distributieriem nadelig beïnvloeden. Daarom is het verstandig om alle onderdelen in een te laten vervangen. Op die manier weet je zeker dat de onderdelen tegelijk slijten en weer opnieuw tegelijk vervangen kunnen worden als dat nodig is. Doe je dat niet, bestaat er een kans dat de hele operatie opnieuw tussentijds uitgevoerd moet worden uitgevoerd voor één slijtend onderdeel.

De waterpomp

Het vervangen van de waterpomp lijkt misschien niet zo veel te maken te hebben met de distributieriem. Toch is alles in een auto verbonden met elkaar en juist de waterpomp heeft een nauwe relatie met de motor. De waterpomp wordt namelijk bij veel auto’s aangedreven door de distributieriem. Een vergevorderde slijtage van de waterpomp kan hele vrede geluiden vanuit de motor opleveren en dat rijdt toch een stukje minder relaxed. Daarnaast kan een waterpomp die versleten is ook gaan lekken.

Als de waterpomp versleten is, moeten ongeveer dezelfde reparaties gedaan worden als wanneer de distributieriem versleten is. Dat maakt de hele operatie ook zo duur. De hele procedure moet weer uitgevoerd worden. De waterpomp zelf kost maar een paar tientjes. Zonde van je geld dus. Daarom is het beter om alles in een keer te laten vervangen als je toch een nieuwe distributieriem nodig hebt.

Bij de garage

Een distributieriem laten vervangen is dus noodzakelijk om met een gerust hart de weg op te gaan en de auto lekker te laten rijden. Houd het onderhoudsschema goed in de gaten en laat de distributieriem vervangen bij de garage als het weer tijd is. Goede monteurs zullen de auto flink onder handen nemen en alles vervangen wat nodig is. Ga daarom naar een goede garage en niet naar een doe-het-zelfer die je geen garantie op de reparatie kan geven. Bij zo’n grote en belangrijke onderhoudsbeurt kan je beter niet bezuinigen op de kosten, ga liever voor kwaliteit.