/

Energiecrisis of niet, de elektrische auto heeft de toekomst

Het zijn niet de meest goedkope tijden. Boodschappen worden steeds duurder en het einde van de steeds verdere stijgende prijzen is nog niet in zicht. Niet voor niks wordt er gesproken over de energiecrisis. De maandelijkse kosten bij een nieuw contract zijn tot vier keer zo hoog als die van huidige contracten. Dat heeft gevolgen. In de portemonnee, maar ook in het dagelijks leven. Wil je bijvoorbeeld nog wel elektrisch rijden? Of is het goedkoper om maar weer op benzine te gaan rijden?

Wel of niet elektrisch? 

Al jarenlang is het advies om te kiezen voor een elektrische auto. Dit is immers veel beter voor het milieu. Maar ja, als elektriciteit zo belachelijk duur wordt dat het niet meer leuk is, kan het verleidelijk zijn om terug te gaan naar een auto op benzine. Het lijkt misschien voordeliger, maar dat is het zeker niet. En al helemaal niet op de lange termijn.

Eerst de korte termijn. Her en der zie je krantenkoppen voorbijkomen waarin staat dat elektrisch rijden nu duurder is dan rijden op diesel of benzine. Dat klopt, op dit moment. Niemand kan in de toekomst kijken, gelukkig niet, maar de kans dat de energieprijzen zo hoog blijven, lijkt toch niet heel realistisch. Voor de meeste mensen is dit namelijk eenvoudigweg niet te betalen.

Vanaf 2030 moet het wel

Elektrisch rijden is al langer de toekomst. En of je het nu wilt of niet, vanaf 2030 mogen nieuwe auto’s alleen nog maar elektrisch zijn. Dat staat in het Klimaatakkoord. Nu wordt er her en der geprobeerd om een beetje met de data in het akkoord te schuiven. De kans dat dit gaat lukken, is klein.

Daarom is het gewoon slimmer om voor je nieuwe auto voor een elektrisch model te kiezen. Over een aantal jaar moet dit toch, daarom kan je maar beter meteen overstappen. En nogmaals, de kans is groter dat de prijzen van elektriciteit eerder gaan dalen dan de benzineprijzen.

Actieradius groeit

Een veel gehoord minpunt van elektrisch rijden is de actieradius. Met een zuinig rijdende benzineauto kan je zo 900 kilometer rijden. Bij een elektrische auto moet je al blij zijn als je de 250 kilometer haalt. Goed nieuws voor de mensen die dit als minpunt ervaren; de actieradius van elektrische auto’s wordt steeds een beetje langer.

Bovendien is het ook helemaal niet erg om na 250 kilometer even te stoppen. Dan heb je een dikke twee uur gereden en is het alleen maar gezond om een korte pauze te nemen. En laden met een snellader kost je nauwelijks meer tijd dan tanken (en een kopje koffie drinken).

Het blijft goedkoper

Ondanks de hoge energieprijzen, blijft elektrisch rijden een stukje goedkoper. Tot 2024 hoef je geen wegenbelasting te betalen, en je hebt minder onderhoud. Bovendien ligt het in de lijn der verwachting dat elektrische auto’s steeds wat goedkoper worden. Er komt meer vraag naar, waardoor het aanbod gaat groeien. En de prijzen, is te hopen, wat gaan dalen.