Kilometerstand zegt niet alles bij een tweedehands auto

Enerzijds is een tweedehands auto kopen een geweldige manier om geld te besparen. Anderzijds zijn er risico's verbonden aan de aankoop van een auto met een hoge kilometerstand. Veel mensen besteden dan ook extra aandacht aan de teller. Dat is goed, op voorwaarde dat je beseft dat er ook nog andere dingen zijn die jouw aandacht verdienen. Want de kilometerstand zegt niet alles over de staat van de auto.

Wat zegt de kilometerstand eigenlijk?

Dankzij de Car-Pass hebben kopers tegenwoordig meer zekerheid over de kilometerstand. Hier houden ze dan ook sterk rekening mee. Meer kilometers betekent dan minder centen. Het is echter een misvatting om te denken dat auto's met meer dan 200.000 kilometer op de teller direct rijp zijn voor het autokerkhof. Moderne auto’s zijn namelijk gebouwd om lang mee te gaan. Het is niet ongewoon voor een moderne auto om tot negentien jaar mee te gaan. Ook veel vroegere auto's, zoals bepaalde modellen van Mercedes uit de jaren tachtig en negentig, kunnen zelfs na meer dan 300.000 kilometer op de teller nog altijd zeer betrouwbaar zijn.

De ANWB en BOVAG benadrukken daarom eerder het belang van een goede onderhoudshistorie. Een auto met een hoge kilometerstand, maar met een sluitende onderhoudshistorie, kan een uitstekende aankoop zijn. Dit is al helemaal het geval als slijtende onderdelen intussen reeds vervangen zijn.

Vanaf de 200.000 kilometer nemen de risico’s toe

Het klopt wel dat de risico’s toenemen als een auto meer dan 200.000 kilometer heeft gereden, zeker als het ook nog eens niet helemaal goed zit met de onderhoudshistorie. Vanaf deze kilometerstand is het mogelijk dat bepaalde onderdelen, zoals de koppeling of de versnellingsbak, aan vervanging toe zijn. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet nog 100.000 kilometer mee kunnen gaan. Het rijgedrag van de vorige chauffeur(s), iets waar je als koper weinig zicht op hebt, speelt daarbij een belangrijke rol.

Het is ook altijd een beetje kijken naar het model. Sommige modellen van Renault, Peugeot, Volkswagen en Mercedes uit de periode tussen 2001 en 2008 blijken volgens experts wat minder robuust te zijn. Daarom is het essentieel om je in het model te verdiepen. Recentere modellen zijn over het algemeen interessanter. Ze voldoen aan strengere eisen, de bouwkwaliteit ligt hoog en de vele kilometers zijn dan vaak aansluitend gemaakt. Het is altijd beter om een auto te kopen waarmee vooral lange ritten zijn afgelegd dan een auto die vooral voor stadsverkeer is gebruikt.

De ideale kilometerstand bestaat niet

Hoewel sommige mensen terughoudend zijn bij de aankoop van een auto met meer dan 200.000 kilometer, kan het nog steeds een uitstekende keuze zijn. Dit op voorwaarde dat de auto goed is onderhouden. Je kunt dan zelfs een koopje doen! Het is vooral belangrijk om niet alleen naar de kilometerstand te kijken, maar om ook rekening te houden met andere factoren, zoals het aantal eigenaren van de auto, de algemene staat van de auto en de onderhoudsgeschiedenis. Een goed onderhouden auto met een enkele eigenaar is vaak een betere keuze dan een auto die door meerdere mensen is gebruikt, zelfs als deze een lagere kilometerstand heeft. Het is met andere woorden belangrijk om je huiswerk te doen en verder te kijken dan de kilometerstand.