/

Schakelen op de motor: een revolutie met Honda’s Dual-Clutch-Transmission

Stel je voor dat iemand een quick shifter voor motorfietsen heeft gemaakt die echt perfect werkte. Precies zoals je had gehoopt en in elke situatie? Nauwkeurig, naadloos schakelen van je motor met een heel klein tikje op de bedieningselementen. Stel je ook eens voor dat de bedieningselementen op het stuur zaten. Zodat je omhoog of omlaag kunt schakelen op je motor, zelfs in een volledige hellingshoek. Dat je zou kunnen schakelen zonder gedoe of je zorgen te maken dat je laars vast komt te zitten.

Koppelingshendel overbodig

Stel je ook voor dat dezelfde versnellingsbak de noodzaak van een koppelingshendel overbodig maakte. En bij het laagste toerental niet kon afslaan? Hoe cool zou het zijn om door langzaam rijdend verkeer te filteren zonder constant de koppeling te hoeven bedienen?

Hoe geweldig zou het zijn als je off-road rijdt om een bijna verticale modderige helling af te kunnen dalen. En gewoon terug te schakelen zonder het gaspedaal te hoeven sluiten. Of het risico te lopen de tractie te onderbreken door de koppelingshendel in te trekken. En hoe fijn zou het zijn om op een grote toermotor op en neer te schakelen. Dit zonder dat je passagier met zijn kop tegen de achterkant van je helm stoot?

Dual Clutch Transmission

De Honda's Dual-Clutch-Transmission (DCT) doet al het bovenstaande en het doet ze op de meest subtiel ontworpen manier. DCT is een even grote revolutie in motorbesturing als het moet zijn geweest in het begin van de 20e eeuw. Toen schakelen van handbediening naar voeten ging en koppelingsbediening van voet naar hand ging.

DCT in de 'handmatige' modus betekent schakelen met een paar kleine peddels op het linker schakelbord. Het heeft vermogen om met een laag toerental te draaien en te wisselen tussen soepel rijden en niet rijden. Dit zonder dat een koppelingshendel nodig is, is een openbaring in druk verkeer. DCT zou het apparaat moeten zijn dat elke rijder bovenaan zijn optielijst heeft staan.

Dus waarom hebben zoveel rijders (en vooral zoveel recensenten) er een hekel aan?

Honda DCT; motors grootste (en meest onbegrepen) stap voorwaarts

RHS-schakelapparatuur selecteert automatische modi (negeer deze) en handmatige optie (aan de achterkant van schakelcluster)

Het systeem is gebouwd om een automatische versnellingsbak te zijn, niet een handmatige. De handmatige schakelfunctie, ontwikkeld door de auto-industrie, is een bijzaak in auto's. Het is echter absoluut de reden waarom het zo goed werkt in motoren. En helaas duurt het lang om aan de automatische functie op Honda's DCT te wennen.

Het werkt op sommige fietsen veel beter dan op anderen. Het kan gebeuren dat het in de verkeerde versnelling staat op een moment dat het er echt toe doet. Als bijvoorbeeld Honda DCT had gelanceerd als een stuurgestuurde handmatige quickshifter en de automatische functie er niet in had ingebouwd. Dan zou iedereen er enthousiast over zijn geweest.

Dan zouden andere fabrikanten gedwongen zijn geweest om hun eigen versie te bouwen en zouden voetgeschakelde versnellingspook verleden tijd zijn. Omdat het standaard in de automatische modus staat wanneer je het inschakelt, raken de meeste rijders verward.

Wanneer is DCT uitgevonden?

Deze unieke technologie verscheen in 2010 voor het eerst bij dealers in heel Europa. Dat betekent dat 2020 al een decennium markeert, waarin in Europa meer dan 140.000 Honda-motorfietsen met DCT zijn verkocht. In 2019 werd 45% van de Africa Twins en 67% van de Gold Wings verkocht met DCT. Wat het bedrijf toeschrijft aan "een constante evolutie van de technologie, met verfijningen in de soepelheid en timing van schakelen".

Het systeem is geüpdatet in 2019 om te koppelen met een IMU (Inertial Measurement Unit). Het is beschikbaar op zeven modellen van Honda's line-up: NC750S, NC750X, Integra, VFR1200X Crosstourer, Africa Twin, X-ADV en Gold Wing.

Hoe werkt DCT?

In wezen zijn er twee tandwielassen. Een met versnellingen 1,3 en 5 en de andere met versnellingen 2,4 en 6. Elke as heeft zijn eigen koppeling en de volgende versnelling wordt voorgeselecteerd terwijl de vorige draait. Dit haalt het overgangsmoment van een fractie van een seconde uit elke versnellingswisseling en maakt het ook veel soepeler.

En omdat het elektronisch wordt bestuurd zijn er geen microschakelaars of onhandige technieken om het gaspedaal enz. af te snijden. Zelfs als je DCT voor de gek probeert te houden door handmatig terug te schakelen terwijl je nog steeds accelereert. Dan nog is het schakelen bijna onmiddellijk en zo soepel als je wilt.

DCT-modelgeschiedenis

De eerste generatie DCT die op de VFR1200F uit 2010 werd gelanceerd, was vreselijk in de automatische modus. Veel te vroeg schakelen in de 'D'-instelling en niet veel beter in de Sport-modus. Honda hielp de zaken niet door DCT te lanceren op een typische bochtige Duitse bergroute van het lanceringstype.

Tegen de tijd dat de VFR1200-motor een paar jaar later in de Crosstourer arriveerde, had Honda het algoritme uitgezocht. Er werd beter nagedacht over het automatisch schakelen. De herboren Africa Twin uit 2016 leek een rare fietskeuze voor DCT, maar het bleek een geniale ingeving te zijn. Met nog beter ontwikkelde algoritmen werkte het systeem goed off-road. Zelfs in de automatische modus.

Tegen de tijd dat DCT de Gold Wing van 2018 bereikte, had Honda het systeem vrijwel geperfectioneerd.