In 1974 verscheen het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud, geschreven door Robert M. Pirsig. De titel geeft al aan hoe belangrijk motoronderhoud is. Als je klaar bent om je handen vuil te maken en onderhoud aan je motorfiets te plegen, lees dan verder. We behandelen alle basisprincipes.
Je motorfiets schoonmaken
Het regelmatig schoonmaken van je motor is een van de belangrijkste motoronderhoudstaken. Het is een taak die relatief eenvoudig zelf te doen is. Je hebt alleen wat auto-schoonmaakproducten nodig (zoals zachte sponzen en borstels), een slang en een motorreiniger.
De basisstappen voor het schoonmaken van je motor zijn als volgt:
• Spoel de motorfiets snel af met een spuitfles of een slang op een lage stand om aangekoekt vuil los te maken.
• Schuim je motorfiets in met je motorreinigingsspray of autozeep. Werk van boven naar beneden en zorg ervoor dat je niet te krachtig wrijft. Gebruik een zachte borstel voor gebieden zoals de ketting en de wielen.
• Spoel het schuim onmiddellijk af.
• Droog je fiets voorzichtig af met een microvezeldoek.
• Breng een waslaag aan op de carrosserie van je motorfiets.
Houd er rekening mee dat je jouw fiets alleen moet schoonmaken als de motor koud is. Ook moet je geen hogedrukreinigers hierbij gebruiken.
Je accu inspecteren
De accu van je motorfiets gaat het langst mee. Het is betrouwbaar als het schoon wordt gehouden en volledig is opgeladen. Je moet de accu regelmatig visueel inspecteren. Op zoek gaan naar corrosie of losse aansluitingen op de accupolen. Vervolgens moet je de accupolen en de accubehuizing afvegen met een oplossing van water en zuiveringszout. Als de terminals schoon zijn, dep je er een kleine hoeveelheid vaseline op om ze te helpen beschermen.
Laten we het nu hebben over opladen. Als je niet dagelijks rijdt, is een druppellader een game-changer voor het beschermen van de levensduur van de batterij. Druppelladers zijn goedkoop en zorgen ervoor dat jouw accu langer meegaat. Ze zijn een essentieel onderdeel van het stallen van een motorfiets voor de winter.
Als je merkt dat de accu moeite heeft om de lading vast te houden, kun je deze beter vervangen.
Olie verversen
Net als personenauto's gebruiken motorfietsen motorolie om de bewegende delen van hun motoren te smeren en koel te houden. En net als bij personenauto's wordt deze olie vuil en moet deze periodiek worden vervangen. Het is zelfs nog belangrijker bij motorfietsen omdat de meeste motorfietsen een "natte koppeling" hebben die met olie wordt gesmeerd.
Sommigen raden aan om olie eenmaal per jaar of elke 5.000 tot 8.000 km te verversen. Hoewel je wellicht vaker moet verversen als je bijzonder hard gaat.
Motorolie verversen is een vrij eenvoudig proces. Het begint met het verwijderen van de aftapplug en het aftappen van de oude olie in een pan. Je moet dan het oliefilter verwijderen en vervangen. Vervolgens de aftapplug opnieuw installeren en opnieuw vullen met verse olie. Zorg ervoor dat je de motorolie voor motorfietsen gebruikt die door de fabrikant is gespecificeerd. Pas op dat je niet te veel vult.
Controleer andere vloeistoffen
Terwijl je toch bezig bent, moet je ook de andere vloeistoffen van je fiets controleren en indien nodig bijvullen. Dit omvat:
• Koelvloeistof
• Transmissievloeistof (als jouw motor geen natte koppeling heeft)
• Vorkolie
• Remvloeistof
Onderhoud van banden
Motorbanden krijgen veel te verduren, dus het is van cruciaal belang om jouw banden regelmatig te controleren. Voordat je op pad gaat, moet je altijd de bandenspanning controleren. Je moet ook de banden controleren op tekenen van overmatige slijtage.
Nieuwere motorbanden hebben ook DOT-verplichte slijtage-indicatoren. Dit zijn kleine rubberen strips die horizontaal over het loopvlak lopen. Ze worden zichtbaar wanneer het loopvlak van de band versleten is. Als je deze strips op jouw band ziet, is dit een indicatie dat het loopvlak bijna versleten is. Ze moeten dan onmiddellijk worden vervangen.
Je ketting schoon en gesmeerd houden
Je moet de ketting controleren op slijtage terwijl je het schoonmaakt. Als je een nieuwe ketting en tandwielen nodig hebt, probeer ze dan niet zelf te vervangen. Tenzij je een zelfverzekerde en ervaren doe-het-zelf-motormonteur bent.
Om vuil van de ketting te verwijderen, kun je een speciale kettingreiniger of normale kerosine gebruiken. Spuit het op en veeg het af.
Zodra de ketting helemaal droog is, smeer je hem in met wat motorkettingsmeermiddel. Als je een ketting met O-ringen hebt, heeft deze niet zoveel smeermiddel nodig. omdat de vloeistof in de ringen helpt om ze gesmeerd te houden. Geef de kettingwas even de tijd om te drogen.
Luchtfilter reinigen
Het luchtfilter is verantwoordelijk voor het blokkeren van vuil dat anders in de luchtinlaat zou komen. Een verwaarloosd luchtfilter kan het motorvermogen en de prestaties van jouw motorfiets belemmeren.
Je maakt jouw luchtfilter schoon of vervangt het, afhankelijk van het soort filter dat je gebruikt. Papieren filters worden meestal vervangen, terwijl schuim- en katoenfilters kunnen worden gereinigd met speciale oplosmiddelen.
Hoe gemakkelijk het is om het luchtfilter van jouw motorfiets te vervangen, hangt af van waar het filter zich bevindt. Sommige motorfietsen hebben een opklembaar luchtfilter dat gemakkelijk toegankelijk is aan de rechterkant van de motor. Terwijl het zich bij andere onder de benzinetank bevindt. Als je een klem hebt, is het een kwestie van het filter eruit halen en schoonmaken of vervangen.
Het vervangen van een luchtfilter onder de benzinetank is meestal geen bijzonder moeilijke taak. Het proces omvat het verwijderen van de benzinetank en het loskoppelen van draden in je fiets.
Remmen controleren
Waar moet je naar op zoek gaan? Controleer eerst de slijtage-indicatorgroeven in de remblokken. Elk remblok moet meerdere diepe groeven hebben die verdwijnen als het remblok versleten raakt. Als je de groef in jouw remblokken niet meer kunt zien moet je ze laten vervangen.
Je moet ook in de gaten houden hoe de remmen presteren en of het remmen zacht of zacht aanvoelt. Als je veel geluid hoort, hebben ze mogelijk lucht in de hydraulische leidingen en moeten ze worden ontlucht. Remmen ontluchten is een andere taak die niet wordt aanbevolen om zelf te doen.