Hoe je met een druklager vervangen kosten maakt

Als jouw druklager kapot gaat, zijn er veel verschillende symptomen die je kunt opmerken. Hier lees je hoe je kunt zien of de druklager aan vervanging toe is. Ook bespreken we hoe je met een druklager vervangen kosten maakt en hoe deze kosten eruitzien.

Wanneer je een voertuig bestuurt, is het slechts een kwestie van tijd voordat je aan de koppeling moet werken. Maar alleen omdat je problemen hebt met schakelen, wil nog niet zeggen dat de koppeling automatisch het probleem is.

Er zijn talloze componenten tussen jouw voet en de koppeling, en elk van deze kan het probleem zijn. Een van die integrale componenten is de druklager, ook wel bekend als het ontkoppelingslager van de koppeling.

Hieronder worden enkele van de meest voorkomende symptomen van een slecht werkende druklager belicht voordat de vervangingskosten worden besproken. Daarna wordt ingegaan hoe een druklager precies werkt.

Symptomen van een slecht werkende druklager

Het meest voorkomende symptoom van een slecht werkende druklager zijn geluiden bij het intrappen van de koppeling. Als het lager slecht is, kun je ook trillingen in het koppelingspedaal voelen terwijl je het indrukt. Je kunt ook problemen of knarsende geluiden opmerken bij het schakelen.

Hieronder een meer gedetailleerde lijst gemarkeerd met de tekenen van een slechtwerkende of falende druklager om naar te zoeken:

Geluid bij het intrappen van de koppeling

Je druklager drukt rechtstreeks tegen de drukplaten van de koppeling. En als je geen consistente en vlakke montage hebt, zal het een hoop lawaai maken als je de koppeling indrukt.

Bovendien zal het niet eenmalig zijn. Het klappert waarschijnlijk de hele tijd dat je de koppeling ingedrukt houdt. Die geluiden worden alleen maar erger als je actief de koppeling indrukt en loslaat.

Trillingen van het koppelingspedaal

Al dat geratel hoor je niet alleen als je een defecte druklager hebt, je voelt het ook in de koppeling. Telkens wanneer je de koppeling indrukt, voel je deze trillen terwijl het uitwerplager tegen de drukplaten klappert.

Hoe ernstiger het probleem is, hoe extremer de trillingen zullen zijn. Als het probleem echter net begint, voel je de trillingen misschien nog niet.

Problemen met schakelen

Het druklager van jouw voertuig is een van de integrale componenten in de koppeling. Het enige doel van de koppeling is om je te helpen schakelen. Het is dus niet verwonderlijk dat als jouw druklager begint te werken, je problemen zult hebben met schakelen.

Meestal treedt dit probleem pas op na enige tijd. Het wordt ook steeds gevaarlijker. Omdat je tijdens het rijden moeite zult hebben om in en uit de benodigde versnelling te schakelen. Dit kan gemakkelijk tot ongelukken leiden.

Te stijve koppeling

De druklager veroorzaakt problemen, omdat het niet zo gemakkelijk tegen de drukplaten van de koppeling drukt als zou moeten. Dit zal ervoor zorgen dat je harder op het koppelingspedaal moet drukken om de koppeling volledig in te drukken.

Deze extra kracht zal in het begin waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn, maar naarmate het probleem vordert, zal het erger worden. Bovendien is het mogelijk dat de druklager "vastloopt", waardoor het koppelingspedaal tijdelijk vast komt te zitten. Dit kan tijdens het rijden tot grote problemen leiden.

Knarsen tijdens het schakelen

Iedereen weet heel goed hoe slijptandwielen klinken. Maar als je knarsende geluiden hoort wanneer je het koppelingspedaal volledig ingetrapt hebt, kan de druklager de boosdoener zijn.

Deze kan ervoor zorgen dat de koppeling weer ingrijpt of voorkomt dat de koppeling in de eerste plaats volledig ontkoppelt. Wanneer je gaat schakelen, zul je het probleem opmerken, aangezien er luid en duidelijk knarsende geluiden te horen zijn.

Druklager vervangen kosten

De gemiddelde vervangingskosten voor wegwerplagers variëren tussen € 400 en € 1500, waarbij bijna al die kosten arbeidskosten zijn.

Dat komt omdat een druklager doorgaans slechts tussen de € 10 en € 30 kost. Maar hoewel de prijs van een wegwerplager goedkoop is, is het een uitdaging om erbij te komen. Je moet de hele transmissie verwijderen, waardoor het een van de meer gecompliceerde klussen is om zelf te doen.

Bovendien vervangen de meeste mensen vanwege de hogere arbeidskosten niet alleen het druklager. In plaats daarvan vervangen ze meestal de hele koppeling. Zodat ze niet twee keer in korte tijd voor de arbeid hoeven te betalen.

De kosten voor een gecertificeerde monteur om de koppeling te vervangen, variëren van € 1.200 tot € 1.500. Hoewel dat aanzienlijk meer kost dan alleen de druklager vervangen, is het op de lange duur rendabel.

Werking van de druklager

De druklager is het onderdeel dat tegen de drukplaten van de koppeling duwt om de koppeling los te koppelen. Vanwege deze kritieke functie is de druklager een van de meest vitale componenten in de koppeling van een voertuig.

Als je de koppeling intrapt, duw je de druklager naar binnen. Als je de koppeling loslaat, beweegt het weer naar buiten.

Hoewel ze duurzaam zijn, worden ze ook veel gebruikt en stelt de koppeling ze bloot aan veel wrijving en druk. Je kunt de druklager het beste kunt behouden door met de koppeling rustig aan te doen. Het is echter slechts een kwestie van tijd voordat je deze moet vervangen als je voldoende rijdt.

Locatie van de druklager

De druklager bevindt zich in het transmissiehuis, direct naast de koppeling. Dit maakt het een lastig om te bereiken, tenzij je een ervaren transmissietechnicus bent met alle juiste apparatuur. Houd er rekening mee dat alleen voertuigen met handgeschakelde versnellingsbak een druklager hebben.